"Căci spiritul omului - chiar spiritul brutelor şi al analfabeţilor - este invincibil. El poate traversa oceanul, poate trece baraje de gheaţă şi de zăpadă. Precum Moise a traversat Marea Roşie pe jos. Precum Isus a păşit pe ape "
Virgil Gheorghiu - Nemuritorii de la Agapia
TRANSEUROPEA
de la CANALUL MÂNECII la MAREA NEAGRĂ
traversând continentul nostru cu o barcă cu pânze...
România este o ţară care am simţit repede că va deveni pentru mine de neocolit… De ce? Nu ştiu… sau o ştiu prea bine, peisajele ei, femeile ei, autenticitatea ei, primirea locuitorilor ei, cunoscuţi dinainte sau întâlniţi acolo… Eu trăiesc numai cu emoţiile şi cu dorinţele mele profunde şi nu am decât vise rezonabile… şi deoarece am acum ambiţia de a merge să trăiesc anii buni câţi îmi mai rămân de trăit într-o ţară primitoare şi prietenoasă… am ales-o pe aceasta.
Dar, asta nu înseamnă că voi renunţa la navigaţie. Din fericire, această ţară are o faţadă maritimă: Marea Neagră, la Mer Noire, Pont-ul Euxin al Anticilor (în greacă Euxeinos Pontos, "mare ospitalieră") Astfel, a germinat proiectul de a-mi duce barca "Bananec Blues" până acolo. Şi aici intervine un articol pe care l-am citit într-o revistă despre Vikingii care au ajuns la Marea Neagră din nordul continentului utilizând Dunărea pe tot cursul acesteia. Astfel s-a născut acest proiect puţin nebunesc de 4759 Km şi 265 ecluze… Bineînţeles, dificultatea majoră este pescajul vasului meu (1,80 m).
Iată o schemă a parcursului:
De la |
La |
Sector |
Distanţă (în Km ) |
Ecluze |
Adâncime |
Înălţime |
Le Havre (F) |
Paris (F) |
la Seine |
365 |
6 |
3.50 |
50 |
Paris (F) |
Vitry le François (F) |
la Seine et la Marne |
245 |
33 |
1.80 |
3.50 |
Vitry le François (F) |
Toul (F) |
Canal de la Marne au Rhin |
131 |
97 |
1.80 |
3.50 |
Toul (F) |
Frouard (F) |
Moselle canalisée |
22 |
4 |
2.50 |
5.40 |
Frouard (F) |
Strasbourg (F) |
jonction avec le Rhin |
159 |
59 |
2.10 |
3.50 |
Strasbourg (F) |
Mainz (D) |
le Rhin |
210 |
2 |
|
|
Mainz (D) |
Bamberg (D) |
le Main |
384 |
34 |
2.30 |
4.00 |
Bamberg (D) |
Kelheim (D) |
Main-Donau Canal |
171 |
16 |
2.50 |
5.50 |
Kelheim (D) |
Passau (D)frontičre autrichienne |
Donau (Danube) |
209 |
6 |
2.50 |
4.60 |
Passau (D) |
Hainburg (A) |
Donau |
339 |
8 |
2.50 |
|
Hainburg (CZ) |
Komarno(CZ) |
Donau |
74 |
- |
3.00 |
|
Komarom (H) |
Mohacs (H) |
Donau |
383 |
- |
3.50 |
|
Batina (YU) |
Prahovo (YU) |
Donau |
580 |
2 |
5.00 |
|
Vidin (BUL) |
Silistra (BUL) |
Donau |
415 |
- |
5.00 |
|
Bazias (RO) |
Salina (RO) |
Donau |
1072 |
- |
5.00 |
|
|
|
DISTANŢĂ TOTALĂ |
4759 Km |
265 ecluze |
|
|
Iată
deci o provocare care pentru moment depinde mai mult de starea Dunării pe
partea iugoslavă a cursului de când cu războiul din Kosovo, decât de
orice alt motiv. Totuşi mai sunt unele incertitudini cu privire la adâncimile
din unele pasaje în special pe canalul Marne - Rin unde informaţiile par
contradictorii, precum şi pe cursul superior al Dunării între Kelheim
şi Regensburg... Bineînţeles, sunt interesat de orice informaţii
locale pentru a-mi uşura voiajul. Mai adaug şi că m-am gândit la
posibilitatea de a reduce pescajul.
Unul dintre podurile din Novi Sad
DE CE ACEASTĂ ALEGERE A UNEI TRANSEUROPENE?
Aş fi putut alege să merg până acolo pe drumul normal, Canalul Mânecii, Atlantic, Gibraltar şi Mediterana. Apoi Bosfor şi în fine Marea Neagră... Dar, în tinereţe, am locuit câtva timp la Strasbourg, şi îmi doresc să revăd acest oraş minunat… Şi, de la una la alta, mi-am dat seama că acest voiaj care mi se impunea îmi permitea să traversez atâtea frumoase capitale europene, mie care în anii 1970-1980 am dezvoltat cu pasiune o înfrăţire franco-germană pentru ca Europa să devină în sfârşit o realitate. Şi apoi, sper ca România, această rudă săracă a Europei de dincolo de zid să nu fie abandonată şi să se alăture cât mai curând comunităţii noastre europene, este cert că acest periplu îmi apare ca un simbol…
Astfel, voi traversa 8 ţări dar mai ales voi avea şansa de a vizita oraşe şi peisaje minunate:
Paris, Strasbourg, Mannheim, Mainz, Nurenberg, Regensburg, Passau, Linz, Viena, Bratislava, Budapesta, Bulgaria, Bucureşti şi delta...
Acest fluviu, de mai multe ori în cursul său care are câteva mii de kilometri constituie o frontieră între toate aceste ţări din Balcani… Sunt nerăbdător să întâlnesc aceste popoare diverse, vorbind limbi diferite de fiecare parte a fluviului... Nu ar fi acesta un adevărat parcurs iniţiatic al Europenităţii pe care îl voi realiza? Eu aşa cred şi aşa sper că va fi. Dacă toate acestea vă stârnesc interesul, dacă dispuneţi de informaţii, eu sunt interesat şi nu ezitaţi să mă contactaţi să-mi trimiteţi informaţii sau să îmi puneţi întrebări la adresa claude.aube@free.fr
Acum, iată harta periplului meu:
Surse bibliografice:
· Guides de navigation fluviale Navicarte Seine aval, Seine amont, Marne, Canal de la Marne au Rhin.
· Inland Waterways of Germany by Barry Sheffield (Imray, Laurie, Norie and Wilson)
· The Danube, a river guide by Rod Heikell (Imray, Laurie, Norie and Wilson)